Reklamačný poriadok

Reklamačný poriadok

Reklamačný poriadok pre zaistenie správneho postupu pri uplatňovaní a vybavovaní reklamácií vád spotrebného tovaru.

 

VŠEOBECNÉ POKYNY
 

Prípadné reklamácie budú vybavené v súlade s Reklamačným poriadkom spol. Ragazza s.r.o. Tovar je možné reklamovať na adrese centrály spoločnosti: Ragazza s.r.o., Elišky Přemyslovny 1335, 156 00 Praha 5, Česko, alebo v ktoromkoľvek z obchodov, ktorých zoznam nájdete TU. Spolu s reklamovaným tovarom priložte Vaše meno, adresu, telefónne číslo alebo emailový kontakt na Vás, a podrobný popis vady, ktorú reklamujete. K reklamácii je tiež nutné predložiť doklad, z ktorého jednoznačne vyplýva, aký tovar je reklamovaný, dátum zakúpenia tovaru a predajná cena (najlepšie predajný doklad). Tovar zasielaný k reklamácii musí byť kompletný vrátane všetkých súčastí dodávky, tj. v rovnakom stave, v akom sme tovar odoslali. Termín 30 dní na vybavenie reklamácie začína plynúť dňom, kedy od Vás tovar prevezmeme.

 

Zásielka s reklamovaným tovarom musí byť správnym spôsobom zabalená. Na reklamácie chýb spôsobených prepravou tovaru v nedostatočnom alebo nevyhovujúcom obale nebude braný ohľad. Nepreberáme zodpovednosť za škody spôsobené vonkajšími udalosťami a chybnou manipuláciou s tovarom. Na chyby tohto pôvodu sa nevzťahuje ani poskytnutá záruka. V žiadnom prípade nám neposielajte reklamovaný tovar na dobierku. Takto poslané tovar nebude prijatý a predlžujete tým dobu vybavenia reklamácie.

 

Pre zaslanie Vašej zásielky možno využiť služeb Zásielkovne. Pre postup nás kontaktujte emailom na eshop@ragazzina.sk.

 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
REKLAMAČNÝ PORIADOK PLATNÝ PRE NÁKUP TOVARU PO 6.1.2023

 

vydaný spol. Ragazza s.r.o., so sídlom Elišky Přemyslovny 1335, 156 00 Praha 5, Česko


Tento reklamačný poriadok bol vydaný s cieľom zabezpečiť správny postup pri uplatňovaní a vybavovaní reklamácií v prípade vád spotrebného tovaru. Reklamačný poriadok je vypracovaný v súlade so zákonom č. 89/2012 Z. z. Občiansky zákonník (OZ) v znení neskorších predpisov a zákonom č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov. Tento reklamačný poriadok platí pre reklamácie tovaru zakúpeného po 6.1.2023.  

 

Článok 1
Základné podmienky reklamácie

 

Predávajúci ručí kupujúcemu za to, že vec pri prevzatí nemá vady (§ 2161 OZ). Kupujúci má právo reklamovať kvalitu veci pri prevzatí, a ak sa vada prejaví v priebehu jedného roka od prevzatia, má sa za to, že vec bola vadná už pri prevzatí. Okrem toho je kupujúci oprávnený uplatniť právo z vadného plnenia (§ 2165 OZ), ktoré sa na veci prejaví do dvoch rokov od prevzatia.

 

Kupujúci nemá nárok na práva z vadného plnenia, ak vadu sám spôsobil. Za vadu sa nepovažuje ani opotrebenie spôsobené bežným používaním tovaru (§ 2167 OZ).

 

Vadou tovaru sa rozumie najmä zmena vlastností tovaru v dôsledku použitia nevhodných alebo nekvalitných materiálov, nedodržania technológie výroby, použitia nevhodnej technológie výroby, alebo použitie nevhodnej konštrukcie výrobku.

 

Za vady sa nepovažujú:


- prirodzené zmeny materiálov, z ktorých je predmet vyrobený;
- opotrebenie spôsobené nesprávnym používaním (napr. preťaženie tašiek alebo batohov), nedodržanie zásad účelu, starostlivosti a/alebo údržby predmetu;
- poškodenie predmetu v dôsledku extrémnych poveternostných podmienok - najmä výrazného zmoknutia alebo vlhkosti alebo dlhodobého vystavenia silnému mrazu;
- vyblednutie v dôsledku dlhodobého a intenzívneho slnečného žiarenia;
- poškodenie atramentom, kozmetikou a inými agresívnymi látkami;
- mechanické poškodenie a/alebo neopatrné alebo nedbalé zaobchádzanie (roztrhnutie, prerezanie, poškriabanie, odretie, pokrčenie, preloženie alebo znečistenie vonkajšieho alebo vnútorného materiálu (§ 2167 OZ);
- roztrhnuté spojovacie prvky alebo iné časti predmetu, vady zipsu spôsobené neopatrným zaobchádzaním (§ 2167 OZ);
- škody spôsobené trvalým preťažením (§ 2167 OZ);
- opotrebenie spôsobené bežným používaním (§ 2167 OZ).

 

Reklamácia sa považuje za riadne uplatnenú, ak je vec v čase uplatnenia reklamácie kompletná a reklamácii nebránia všeobecné hygienické zásady. Kupujúci je povinný predložiť reklamovaný predmet vyčistený, vysušený a zbavený všetkých nečistôt. Predávajúci je oprávnený odmietnuť prijať na reklamáciu tovar, ktorý nespĺňa vyššie uvedené zásady všeobecnej hygieny.

 

Reklamácia vrátane odstránenia vady sa vybaví bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 dní odo dňa podania žiadosti. V odôvodnených prípadoch môže vedúci predajne alebo ním poverený zamestnanec dohodnúť s kupujúcim dlhšiu lehotu. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu písomné potvrdenie o dátume uplatnenia reklamácie, spôsobe riešenia reklamácie, ako aj o prípadnej oprave a dobe jej trvania (reklamačný list). Predávajúci je povinný informovať kupujúceho o vybavení reklamácie, najlepšie e-mailom alebo SMS správou. Kupujúci má nárok na náhradu účelne vynaložených nákladov spojených s riešením reklamácie.

 

Článok 2
Miesto a spôsob uplatnenie reklamácie

 

Kupujúci môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek predajni spoločnosti Ragazza, alebo v sídle spoločnosti Ragazza s.r.o. na adrese Elišky Přemyslovny 1335, Praha 5, Česko. Kupujúci uplatňuje reklamáciu osobne alebo poštou. Nákup reklamovanej položky musí kupujúci prednostne preukázať dokladom o kúpe. Bez predloženia dokladu o kúpe sa reklamačné konanie začne len vtedy, ak kupujúci iným hodnoverným spôsobom preukáže, že reklamovaný tovar zakúpil v predajni spoločnosti. Ragazza, preukáže cenu položky a dátum nákupu. Reklamačné konanie sa nezačne (alebo sa reklamácia zamietne), ak kupujúci predloží doklad o kúpe, ktorý nezodpovedá reklamovanej položke. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu písomné potvrdenie o dátume reklamácie, zvolenom riešení, prípadnej oprave a dobe trvania opravy (reklamačný formulár).

 

V prípade reklamácie poštou je potrebné uviesť tieto údaje: 

 

a) meno a priezvisko, adresu, telefónne číslo alebo email žiadateľa
b) identifikáciu reklamovanej položky (podľa účtenky alebo faktúry)
c) kúpnu cenu tovaru
d) dátum nákupu
e) čo najpresnejší opis reklamovanej vady
f) výber riešenia reklamácie (oprava, výmena)
g) možnosť výberu spôsobu, akým chce byť sťažovateľ informovaný o vybavení reklamácie (emailom, textovou správou)
h) dátum a podpis

 

Reklamovaný predmet je potrebné zabaliť do nepremokavého obalu (najlepšie do plastového vrecka) a potom ho vložiť do krabice. Veľkosť krabice musí byť zvolená tak, aby nedošlo k poškodeniu predmetu - najmä k pokrčeniu, preloženiu alebo deformácii. Balík je potrebné zaslať na adresu: Ragazza s.r.o., Elišky Přemyslovny 1335, 156 00 Praha 5, Česko. Predávajúci nezodpovedá za poškodenie tovaru počas doručenia a za poškodenie tovaru v dôsledku nesprávneho alebo neopatrného zabalenia. V prípade oprávnenej reklamácie má kupujúci nárok na náhradu primeraných nákladov spojených s reklamáciou.

 

Článok 3
Kvalita pri prijatí (§2161 OZ)

 

Predávajúci zodpovedá kupujúcemu za to, že tovar je pri prevzatí bez vád. To znamená, že zodpovedá dohodnutému opisu, typu a množstvu, ako aj kvalite, funkčnosti, kompatibilite, interoperabilite a iným dohodnutým vlastnostiam a je vhodný na účel, na ktorý ho kupujúci požaduje a s ktorým predávajúci súhlasil.

 

Predávajúci ďalej zodpovedá kupujúcemu za to, že predmet:

 

  • je vhodný na účel, na ktorý sa predmet bežne používa;
  • množstvo, kvalita a ostatné vlastnosti vrátane trvanlivosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti zodpovedajú obvyklým vlastnostiam tovaru rovnakého druhu, ktoré môže kupujúci odôvodnene očakávať, a to aj vzhľadom na verejné vyhlásenia predávajúceho, najmä na reklamu alebo označenie,
  • sa dodáva s príslušenstvom vrátane obalu a ďalších návodov na použitie
  • zodpovedá kvalitou alebo spracovaním vzorku, ktorý predávajúci poskytol kupujúcemu pred uzavretím zmluvy.


Tento bod sa neuplatňuje, ak predávajúci pred uzavretím zmluvy výslovne upozornil kupujúceho, že určitá vlastnosť veci sa líši, a kupujúci s tým pri uzatváraní zmluvy výslovne súhlasil.

 

Ak sa vada prejaví do jedného roka od prevzatia, tovar sa považuje za vadný v čase prevzatia, pokiaľ to nevylučuje povaha tovaru alebo vady. Táto lehota neplynie po dobu, počas ktorej kupujúci nemôže tovar používať, ak vadu oprávnene reklamoval.


Článok 4

Práva vyplývajúce z chybného plnenia


Kupujúci môže reklamovať vadu, ktorá sa prejaví do dvoch rokov od prevzatia tovaru (§ 2165 OZ). Kupujúci by mal vadu oznámiť bez zbytočného odkladu po tom, čo ju mohol zistiť včasnou prehliadkou a náležitou starostlivosťou. Neoznámenie vady bez zbytočného odkladu a ďalšie používanie chybnej veci môže spôsobiť prehĺbenie vady, znehodnotenie veci a môže byť dôvodom na zamietnutie reklamácie.

 

Kupujúci nemá nárok na právo z chybného plnenia, ak chybu spôsobil kupujúci. Vadou nie je ani opotrebenie spôsobené bežným používaním alebo v prípade použitej veci opotrebenie zodpovedajúce rozsahu jej predchádzajúceho používania (§ 2167 OZ).

 

Článok 5

Odstránenie vady

 

Ak má tovar vadu, kupujúci môže požadovať jej odstránenie. Kupujúci môže podľa svojej voľby požadovať dodanie novej veci bez vady alebo opravu veci, ak zvolený spôsob odstránenia vady nie je nemožný alebo neúmerne nákladný v porovnaní s druhým spôsobom; to sa posudzuje najmä s ohľadom na závažnosť vady, hodnotu, ktorú by vec mala bez vady, a na to, či je možné vadu odstrániť iným spôsobom bez väčších ťažkostí pre kupujúceho. Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak je to nemožné alebo neprimerane nákladné, najmä s ohľadom na význam vady a hodnotu, ktorú by vec mala bez vady (§ 2169 OZ).

 

Reklamácia vrátane odstránenia vady musí byť vybavená do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie, ak sa predávajúci a kupujúci nedohodnú na dlhšej lehote.

 

Predávajúci je povinný informovať kupujúceho o vybavení reklamácie do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie, najlepšie e-mailom alebo SMS správou. Po uplynutí tejto lehoty môže kupujúci od zmluvy odstúpiť alebo požadovať primeranú zľavu (§ 19 zákona o ochrane spotrebiteľa).

 

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi potvrdenie o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie vrátane potvrdenia o vykonaní opravy a dobe jej trvania alebo písomné odôvodnenie zamietnutia reklamácie. 

 

Kupujúci môže požadovať primeranú zľavu alebo odstúpiť od zmluvy, ak predávajúci odmietol vadu odstrániť alebo ju neodstránil včas, ak sa vada opakuje, ak ide o podstatné porušenie zmluvy alebo ak je z vyhlásenia predávajúceho alebo z okolností zrejmé, že vadu nebude možné odstrániť v primeranej lehote alebo bez väčších ťažkostí pre kupujúceho (§ 2171 Občianskeho zákonníka). Ak kupujúci odstúpi od zmluvy, predávajúci vráti kupujúcemu kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po tom, čo mu kupujúci vec doručí alebo keď mu kupujúci preukáže, že vec odoslal.

 

Doba, počas ktorej je vec predmetom reklamácie, sa nezapočítava do dvojročnej zákonnej záruky na uplatnenie práva z vadného plnenia. Ak je výsledkom reklamačného konania výmena veci za novú vec, na novú vec sa nevzťahuje nová dvojročná záruka na uplatnenie práva z vady, ale platí dátum začatia pôvodného reklamačného konania.

 

Ak sa reklamácia rieši opravou veci a ak si kupujúci opravenú vec nevyzdvihne do jedného mesiaca od uplynutia času, keď mala byť oprava vykonaná, môže predávajúci účtovať kupujúcemu poplatok za uskladnenie (tzv. skladné) (§ 2170 ods. 3 OZ). Skladné sa účtuje vo výške 25 Kč za každý týždeň. Predávajúci má právo vrátiť nevyzdvihnutý tovar kupujúcemu až po zaplatení poplatku za uskladnenie. Ak si kupujúci nevyzdvihne vec do siedmich mesiacov odo dňa, keď bol povinný ju vyzdvihnúť (t. j. do ôsmich mesiacov od uplynutia lehoty na reklamáciu), predávajúci má právo reklamovanú vec predať. Ak je predávajúcemu známa adresa kupujúceho a ak ide o vec vyššej hodnoty (podľa nariadenia vlády č. 258/1995 Z. z. je vecou vyššej hodnoty vec presahujúca 3 000 Sk), je predávajúci povinný vopred oznámiť kupujúcemu zamýšľaný predaj a poskytnúť mu dva týždne na vyzdvihnutie veci. Ak sa nevyzdvihnutá vec predá, predávajúci je povinný na žiadosť kupujúceho vyplatiť výťažok z predaja znížený o poplatok za uskladnenie a náklady na predaj. Právo na vyplatenie takýchto príjmov sa premlčí uplynutím všeobecnej trojročnej premlčacej lehoty odo dňa predaja veci.

 

Článok 6

Účelne vynaložené náklady

 

V prípade oprávnenej reklamácie má kupujúci nárok na náhradu účelne vynaložených nákladov (§ 1924 OZ). Účelne vynaloženými nákladmi sú zvyčajne cestovné náklady, poštovné, náklady na telefón alebo náklady na znalecký posudok potrebný na posúdenie vady. Zákon dáva spotrebiteľovi právo požadovať len "primerane vynaložené" náklady, takže predávajúci môže odmietnuť uhradiť napríklad celú cenu taxíka, ak bolo možné poslať tovar lacnejšie poštou, a uhradiť spotrebiteľovi len časť zodpovedajúcu nákladom na poštovné. K žiadosti o náhradu primeraných nákladov musia byť priložené doklady potvrdzujúce výšku nákladov.

 

Článok 7

Riešenie sporov

 

Spory medzi predávajúcim a kupujúcim riešia všeobecné súdy.

 

Kupujúci sa môže obrátiť na dTest, o.p.s. a informovať sa o svojich spotrebiteľských právach prostredníctvom www.dtest.cz/poradna alebo na telefónnom čísle 299 149 009. Česká obchodná inšpekcia vykonáva dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich zo zákona č. 634/1992 Zb., o ochrane spotrebiteľa, v znení neskorších predpisov.

 

Kupujúci má tiež možnosť využiť mimosúdne riešenie sporov s predávajúcim. Na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov z kúpnej zmluvy je príslušná Česká obchodná inšpekcia, so sídlom Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČO: 000 20 869, internetová adresa: http://www.coi.cz, alebo iný subjekt poverený Ministerstvom priemyslu a obchodu. Kupujúci môže podať návrh Českej obchodnej inšpekcii prostredníctvom on-line formulára, ktorý je k dispozícii na webovej stránke Českej obchodnej inšpekcie: https://adr.coi.cz/cs. Kupujúci môže podať reklamáciu na Českú obchodnú inšpekciu alebo na poverený orgán do 1 roka odo dňa, keď prvýkrát uplatnil svoje právo, ktoré je predmetom sporu, u predávajúceho. Ak strany sporu nie sú spokojné s kvalitou mimosúdneho riešenia spotrebiteľského sporu a domnievajú sa, že počas konania boli porušené Pravidlá mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, môžu podať sťažnosť na Ministerstvo priemyslu a obchodu alebo na e-mailovú adresu adr@mpo.cz.

 

Náklady na mimosúdne urovnanie spotrebiteľských sporov znášajú strany samy.

 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
REKLAMAČNÝ PORIADOK PLATNÝ PRE NÁKUP TOVARU PRED 6.1.2023

 

vydaný spol. Ragazza s.r.o., so sídlom Elišky Přemyslovny 1335, 156 00 Praha 5, Česko


Tento reklamačný poriadok bol vydaný s cieľom zabezpečiť správny postup pri uplatňovaní a vybavovaní reklamácií v prípade vád spotrebného tovaru. Reklamačný poriadok je vypracovaný v súlade so zákonom č. 89/2012 Z. z. Občiansky zákonník (OZ) v znení neskorších predpisov a zákonom č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov. Tento reklamačný poriadok platí pre reklamácie tovaru zakúpeného pred 6.1.2023.  

 

Článok 1
Základné podmienky reklamácie

 

Predávajúci ručí kupujúcemu za to, že tovar pri prevzatí nemá vady (§ 2161 OZ). Kupujúci má právo reklamovať kvalitu tovaru pri prevzatí, a ak sa vada prejaví do 6 mesiacov od prevzatia, má sa za to, že tovar bol vadný už pri prevzatí. Okrem toho je kupujúci oprávnený uplatniť právo na reklamáciu vady (§ 2165 OZ), ktorá sa vyskytne na spotrebnom tovare v lehote 24 mesiacov od prevzatia. Vadou sa rozumie zmena vlastností tovaru v dôsledku použitia nevhodných alebo nekvalitných materiálov, nedodržania technológie výroby alebo použitia nevhodnej technológie výroby, alebo v dôsledku použitia nevhodného dizajnu výrobku.

 

Za vadu sa nepovažujú tieto skutočnosti:

 

  • prirodzené zmeny materiálov, z ktorých je tovar vyrobený;
  • opotrebenie spôsobené bežným používaním (§ 2167 písm. b) OZ);
  • opotrebenie spôsobené nesprávnym používaním (napr. preťaženie kabelky), nedodržanie zásad účelnosti, ošetrovania a/alebo údržby veci;
  • mechanické poškodenie a/alebo neopatrné alebo nedbalé zaobchádzanie s vecou (roztrhnutie, prerezanie, poškriabanie, odretie, pokrčenie, prehnutie alebo znečistenie vrchného alebo vnútorného materiálu, roztrhnutie zapínania alebo iných častí veci, chyby zipsu spôsobené neopatrným zaobchádzaním, poškodenie kabelky v dôsledku trvalého preťažovania atď.) (§ 2170 OZ);
  • poškodenie predmetu v dôsledku nadmerného zmáčania alebo zvlhčovania, ako aj vyblednutie v dôsledku dlhodobého a intenzívneho slnečného žiarenia;
  • poškodenie atramentom, kozmetikou a inými agresívnymi látkami;

 

Reklamácia sa považuje za riadne uplatnenú, ak je tovar v čase reklamácie kompletný a reklamácii nebránia všeobecné hygienické zásady. Kupujúci je povinný predložiť reklamovaný tovar vyčistený, vysušený, zbavený všetkých nečistôt a hygienicky nezávadný. Predávajúci je oprávnený odmietnuť prijať na reklamáciu tovar, ktorý nespĺňa vyššie uvedené všeobecné hygienické zásady. Ak kupujúci uplatní reklamáciu riadnym spôsobom, vedúci predajne alebo ním poverený zamestnanec je povinný rozhodnúť o prijatí tovaru do reklamačného konania ihneď, v zložitejších prípadoch do troch pracovných dní.


Reklamácia vrátane odstránenia vady sa vybaví bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 dní odo dňa podania žiadosti. V odôvodnených prípadoch môže vedúci predajne alebo ním poverený zamestnanec dohodnúť s kupujúcim dlhšiu lehotu. Predávajúci je povinný informovať kupujúceho o vybavení reklamácie, najlepšie e-mailom alebo SMS správou. Kupujúci má nárok na náhradu nákladov, ktoré mu vznikli pri riešení reklamácie.


Ak sa reklamácia vyrieši opravou tovaru a kupujúci si opravenú vec nevyzdvihne do jedného mesiaca od uplynutia času, kedy mala byť oprava vykonaná, môže predávajúci účtovať kupujúcemu poplatok za uskladnenie (§2415 OZ). Za každý týždeň uskladnenia účtujeme poplatok 25 Sk. Predávajúci má právo vrátiť nevyzdvihnutý tovar kupujúcemu až po zaplatení poplatku za uskladnenie. Ak si kupujúci nevyzdvihne tovar do siedmich mesiacov odo dňa, keď bol povinný si ho vyzdvihnúť (t. j. do ôsmich mesiacov od uplynutia lehoty na vybavenie reklamácie), predávajúci má právo reklamovaný tovar predať. Ak je predávajúcemu známa adresa kupujúceho a ak ide o vec vyššej hodnoty (podľa nariadenia vlády č. 258/1995 Z. z. je vecou vyššej hodnoty vec presahujúca 3 000 Sk), je predávajúci povinný vopred oznámiť kupujúcemu zamýšľaný predaj a poskytnúť mu dva týždne na vyzdvihnutie veci. Ak sa nevyzdvihnutá vec predá, predávajúci je povinný na žiadosť kupujúceho vyplatiť výťažok z predaja znížený o poplatok za uskladnenie a náklady na predaj. Právo na vyplatenie takýchto príjmov sa premlčí uplynutím všeobecnej trojročnej premlčacej lehoty odo dňa predaja veci.

 

Článok 2
Miesto a spôsob uplatnenia nároku

 

Kupujúci môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek predajni spoločnosti. Ragazza, alebo v sídle spoločnosti. Ragazza s.r.o. Kupujúci uplatní reklamáciu osobne alebo poštou. Nákup reklamovaného tovaru musí kupujúci prednostne preukázať nákupným dokladom. Bez dokladu o kúpe sa reklamačné konanie začne len vtedy, ak kupujúci iným hodnoverným spôsobom preukáže, že reklamovaný tovar zakúpil v predajni spoločnosti Ragazza spol. Ragazza, preukáže cenu tovaru a dátum nákupu. Reklamačné konanie sa nezačne (alebo sa reklamácia zamietne), ak kupujúci predloží doklad o kúpe, ktorý nezodpovedá reklamovanému tovaru. Ak sa vedúci predajne alebo zamestnanec zodpovedný za reklamácie rozhodol začať reklamačné konanie, je povinný vydať kupujúcemu potvrdenie o dátume uplatnenia reklamácie, spôsobe riešenia reklamácie, ako aj o prípadnej oprave a dobe trvania opravy (reklamačný list).

 

V prípade žiadosti zasielanej poštou musia byť na dokumente uvedené tieto údaje: 


a) meno, adresu, číslo mobilného telefónu alebo emailovú adresu žiadateľa
b) druh nárokovaného tovaru vrátane kódového označenia (podľa účtenky alebo faktúry)
c) kúpna cena tovaru
d) dátum nákupu tovaru
e) čo najpresnejší opis reklamovanej vady
f) výber práv vyplývajúcich z chybného plnenia (oprava, výmena, výmena súčasti, zľava, odstúpenie od zmluvy)
g) výber spôsobu, akým chcete byť informovaní o riešení sťažnosti (e-mailom, SMS)
h) dátum a podpis

 

Kupujúci by mal tiež najlepšie priložiť kópiu predajného dokladu alebo faktúry. Tovar musí byť zabalený vo vodotesnom obale (najlepšie v plastovom vrecku) a potom vložený do krabice. Veľkosť krabice musí byť zvolená tak, aby nedošlo k poškodeniu tovaru - pokrčeniu, preloženiu alebo deformácii. Balík je najlepšie poslať Českou poštou na adresu Ragazza s.r.o., Elišky Přemyslovny 1335, 156 00 Praha 5, Česko. Od tohto dátumu začína plynúť 30-dňová zákonná záruka. Predávajúci nezodpovedá za poškodenie tovaru počas dodávky a za poškodenie tovaru v dôsledku nesprávneho alebo neopatrného balenia. Kupujúci má nárok na náhradu primeraných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s reklamáciou.    

 

Článok 3
Lehota na podanie žiadosti

 

Právo z chybného plnenia sa musí uplatniť do 24 mesiacov od prevzatia tovaru. Kupujúci musí vadu oznámiť bez zbytočného odkladu po tom, čo ju mohol zistiť včasnou prehliadkou a náležitou starostlivosťou. Neoznámenie vady bez zbytočného odkladu môže byť dôvodom na neuznanie práva z vadného plnenia (§ 212 OZ). Okrem toho oneskorené oznámenie chyby a ďalšie používanie chybného tovaru môže spôsobiť, že sa chyba prehĺbi a tovar sa zhorší, čo môže byť dôvodom na zamietnutie reklamácie.


Doba, počas ktorej je vec v reklamačnom konaní, sa nezapočítava do dvojročnej zákonnej záruky na uplatnenie práva z vady. Ak je výsledkom reklamačného konania výmena veci za novú vec, na novú vec sa nevzťahuje nová dvojročná záruka na právo na reklamáciu vady, ale platí dátum začatia pôvodného reklamačného konania.


Záručná doba sa nesmie zamieňať so životnosťou tovaru, t. j. dobou, počas ktorej môže tovar vydržať vzhľadom na jeho vlastnosti, účel a zmeny v intenzite jeho používania, ak sa používa a zaobchádza s ním správne, vrátane údržby. Pri intenzívnom používaní môže byť životnosť výrobkov kratšia ako záručná doba.

 

Článok 4
Kvalita pri prijatí (§ 2161 OZ)

 

Predávajúci zodpovedá kupujúcemu za to, že tovar je pri prevzatí bez vád. To znamená, že tovar je v kvalite a s parametrami, ako ich opisuje predávajúci, alebo v kvalite a s parametrami, ktoré sú pre tento druh tovaru obvyklé a očakávané. Ak sa chyba objaví do 6 mesiacov od prevzatia, tovar sa považuje za chybný pri prevzatí.


Ak bola vec pri prevzatí vadná, kupujúci môže požadovať dodanie novej veci, pokiaľ to nie je vzhľadom na povahu vady neprimerané. Ak nie je možné dodať nový tovar, kupujúci má právo odstúpiť od zmluvy. Ak sa vada týka len súčasti tovaru, kupujúci má právo na výmenu súčasti. Ak by bolo dodanie novej veci alebo nového komponentu vzhľadom na povahu vady neprimerané, najmä ak je možné vadu odstrániť, má kupujúci právo na bezplatné odstránenie vady. Vo všetkých prípadoch má kupujúci nárok aj na primeranú zľavu (§ 2169 OZ). Ak však bola poskytnutá zľava, nie je možné neskôr reklamovať tovar pre tú istú vadu, pre ktorú predávajúci poskytol zľavu.

 

Článok 5
Práva z vadného plnenia (§ 2165 OZ)

 

Kupujúci je oprávnený uplatniť právo z vady do 24 mesiacov od prevzatia tovaru. Kupujúci nemôže uplatniť právo z vady pre opotrebenie spôsobené bežným používaním (§ 2167 OZ). Kupujúci nemôže uplatniť právo z vady ani vtedy, ak pred prevzatím tovaru vedel, že tovar má vady, alebo ak vadu sám spôsobil (§ 2170 OZ). Ide o vady, ktoré kupujúci sám spôsobil v dôsledku nesprávneho používania veci, neopatrného alebo nedbalého zaobchádzania s vecou, nedodržania zásad účelnosti, starostlivosti alebo údržby veci alebo mechanického poškodenia veci.


Na uplatnenie práv z chybného plnenia je potrebné posúdiť, či došlo k podstatnému alebo nepodstatnému porušeniu kúpnej zmluvy. V prípade nepodstatného porušenia zmluvy (zvyčajne odstrániteľné vady) má kupujúci právo na odstránenie vady (spôsob odstránenia je na predávajúcom) alebo na primeranú zľavu z ceny. Ak predávajúci odmietne alebo neodstráni vadu, kupujúci má právo požadovať zľavu alebo môže odstúpiť od zmluvy (§ 3 ods. 1 písm. b).


V prípade podstatného porušenia zmluvy (zvyčajne ide o neodstrániteľnú vadu) má kupujúci právo na odstránenie vady opravou, na dodanie novej veci, na zľavu z kúpnej ceny alebo na odstúpenie od zmluvy podľa vlastného výberu. Kupujúci je povinný informovať predávajúceho o svojom výbere pri oznámení vady predávajúcemu. Bez súhlasu predávajúceho nemôže následne zmeniť vykonanú voľbu. Ak si kupujúci nevyberie svoje práva včas, má práva, ako keby došlo k nepodstatnému porušeniu kúpnej zmluvy.

 

 

Článok 6
Opakované chyby (§ 2169 OZ)

 

Kupujúci má tiež právo na dodanie novej veci, na výmenu súčasti veci alebo na odstúpenie od zmluvy v prípade opakovaného výskytu vady po oprave alebo v prípade viacerých rôznych vád veci. Žiadny právny predpis sa nezaoberá otázkou, koľkokrát musí byť reklamovaná tá istá vada po predchádzajúcich opravách, aby išlo o opätovný výskyt vady po oprave, alebo koľko rôznych vád musí existovať, aby sa to považovalo za viacnásobnú vadu. Judikatúra je však jednotná v názore, že za opätovné vyskytnutie sa chyby možno považovať opakované vyskytnutie sa tejto chyby po najmenej dvoch predchádzajúcich opravách a že 4 rôzne chyby možno považovať za viacnásobnú chybu. Aby však opätovné vyskytnutie sa vady po oprave zakladalo právo ako v prípade podstatného porušenia zmluvy, musí sa opätovné vyskytnutie vady týkať výskytu a opravy tej istej vady, a nie postupných opráv rôznych vád. Okrem toho musí ísť o vadu, ktorá bráni riadnemu používaniu tovaru, a nie o drobnú vadu, ktorú možno jednoducho opraviť. Podobne, aby viaceré rôzne vady mohli zakladať právo, ako je to v prípade podstatného porušenia zmluvy, nesmie ísť o nepodstatné vady, ale o vady, z ktorých každá jednotlivo bráni riadnemu užívaniu veci.

 

Článok 7
Urovnávanie sporov

 

Spory medzi predávajúcim a kupujúcim riešia všeobecné súdy. Kupujúci sa môže obrátiť na dTest, o.p.s. prostredníctvom www.dtest.cz/poradna alebo telefonicky na čísle 299 149 009 a požiadať o radu ohľadom svojich spotrebiteľských práv. Česká obchodná inšpekcia vykonáva dozor nad dodržiavaním povinností vyplývajúcich zo zákona č. 634/1992 Zb., o ochrane spotrebiteľa, v znení neskorších predpisov.


Kupujúci má tiež možnosť využiť mimosúdne riešenie sporov s predávajúcim. Na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov z kúpnej zmluvy je príslušná Česká obchodná inšpekcia, so sídlom Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČO: 000 20 869, internetová adresa: http://www.coi.cz, alebo iný subjekt poverený Ministerstvom priemyslu a obchodu. Kupujúci môže podať návrh Českej obchodnej inšpekcii prostredníctvom on-line formulára, ktorý je k dispozícii na webovej stránke Českej obchodnej inšpekcie: https://adr.coi.cz/cs. Kupujúci môže podať reklamáciu na Českú obchodnú inšpekciu alebo na poverený orgán do 1 roka odo dňa, keď prvýkrát uplatnil svoje právo, ktoré je predmetom sporu, u predávajúceho. Ak strany sporu nie sú spokojné s kvalitou mimosúdneho riešenia spotrebiteľského sporu a domnievajú sa, že počas konania boli porušené Pravidlá mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, môžu podať sťažnosť na Ministerstvo priemyslu a obchodu alebo na e-mailovú adresu adr@mpo.cz. 

 

Náklady na mimosúdne urovnanie spotrebiteľských sporov znášajú strany samy.

Odoslať článok známemu   Vytlačiť